søndag den 20. januar 2008

Den nye Macbook Air

Uf!, jeg har altid kunne lide macs, har aldrig haft en da de har været uopnåeligt dyre for studerende.
Lige nu er de billigste macs på apples egen webshop nede på 8000,- og hvis det er en almindelig MacBook du vil have er der absolut ingen grund til at købe nogen af de dyre modeller i forhold til.

Så er der Macbook Pro's hvor den billigste koster næsten 15000,- kroner i skrivende stund, I forhold til den almindelige Macbook har den 120GB plads i forhold til 80GB og 2GB ram i forhold til 1 GB ram, 15" i forhold til 13,3" og til sidst 0,2 GHz oven i. samme processor type.

Det ville jeg ikke betale næsten dobbelt pris for, slet ikke når den ikke engang den fede mac glossy look, og så er de næsten for store til at være bærbare.

Til sidst er der den nye og ultra bærbare Macbook Air, både den billige og dyre model har langsommere processor end den billigste Macbook har, Den har 2GB ram, som der ikke er mulighed for at ændre, I forhold til de andre. Oven i købet har den billige model af MacBook Air en meget langsomt ATA harddisk på 80GB og 4200 omdr, det er igen en del forskel fra den billigste Macbook som har en 80GB Seriel ATA på 5400 omdr.

Man skal dog ikke glemme opgraderingen til 64Gb Solid-State disken i den dyre model af MacBook Air. Det er meget hurtigere og meget meget mindre energi krævende. Det vil give dig mere strøm, mindre larm, og hurtigere tænkningstid. Men så kommer du også lige pludselig op og giver 22.000,- i forhold til den billige model der koster 13.000,-

Helheden af den nye MacBook Air, er helt klart det der skal sælge den, fordi hvis du vil have en bærbare computer, så har du fat i noget af det rigtige. Den må omtrent være så bærbar den kan være.
Udover at være Verdens Tyndeste Computer, har den også et utroligt lækker design.

Sidst men mindst!. Den nye MacBook Air har intet optisk drev. Det kan du vælge at få ekstern oven i. Som jeg tror det kommer til at blive med mange bærbare fremover. især dem til arbejde. Jeg bruger personlig aldrig cd'er til andet end installationer. Hvor det eksterne drev ville kunne klare opgaven. Jeg brænder heller ikke mere efter USB-sticksne er blevet så billige.

Konklusion
Personligt kan jeg rigtig godt lide macs, og ville rigtig gerne eje den nye MacBook Air. Men i forhold til prisen, når jeg ikke ligefrem smider om mig med penge som studerende. Ville jeg nok vælge den billigste model af MacBook.
Jeg ville dog måske hvis jeg havde pengene til det, meget meget stærkt overveje den nye pga. dens gennemførte helhed, og ekstreme bærbarhed.

1 kommentar:

Ulrich sagde ...

Hej Simon

Kunne ikek finde en e-mailadresse på dig eller kontaktmail på itstedet.dk. Jeg har oprettet mig som bruger men kan ikke få lov til at logge ind. Er det noget du vil kigge på?